# 34. Het vervolg
Sommige verhalen gaan ongemerkt verder, zelfs na de laatste bladzijde of de laatste woorden. In deze laatste aflevering van Plots gaan we terug naar mensen die we eerder portretteerden, wiens bijzondere verhaal nog niet afgesloten bleek te zijn.
Beluister hier de hele uitzending:
INTRO EN AKTE 1: De nietmachine en andere geschenken
Het begon als een sprookje. Drie dagen nadat Chris Bajema op de radio had verteld dat zijn fiets total loss was gereden, vindt hij een envelopje op de deurmat met daarin een kaartje. De afzender is Jan, een totale onbekende, die hem ‘een werkend rijwiel’ aanbiedt. In de aflevering Weldoeners (#3) maakte Chris Bajema een verhaal over deze bijzondere jongen (De fiets), die er een levensdoel van maakt om mensen dingen terug te geven. Maar al gauw wordt duidelijk dat Jan grote problemen heeft. Het geven is deel van een ziektebeeld, dat hem steeds verder isoleert van de mensen om hem heen.
Na de uitzending probeerde Chris contact te krijgen met Jan, maar krijgt geen bericht terug. Tot hij een jaar later een email ontvangt van zijn vader.
Een verhaal gemaakt door Chris Bajema.
AKTE 2: Een puber van twee
Toen we Martijn en zijn familie opzochten voor de aflevering Praktische oplossingen (#17), was hij een jongen van 12 met het verstand van een peuter. Martijn had continu aandacht nodig en raakte snel in paniek bij onbekende situaties. Vader Hans Innemee loste dit probleem als volgt op: hij kocht een paar planken en spijkers, trok zich terug in zijn atelier en bouwde een brievenbus. Het was een ongelofelijk succes: Martijn werd er rustig van, hij kon eindeloos brievenbus”>‘posten’. En dat gaf zijn ouders en zussen weer de kans om af en toe even op adem te komen.
Inmiddels is voor Martijn de pubertijd aangebroken, en met de hormonen komen nieuwe problemen, die om nieuwe oplossingen vragen.
Een verhaal gemaakt door Bente Hamel en Malu Peeters.
AKTE 3: Terugkeren
Sander is 37, een intelligente, grappige, kwetsbare en soms ook intimiderende man met een schizo-affectieve stoornis met wie je je desondanks makkelijk kunt identificeren. Hij wil maar een ding: zichzelf blijven. Want hij was niet zichzelf toen hij 10 jaar geleden in een psychose iemand vermoordde. Maar wie is hij wel? Sander weet het niet. Dat maakt de terugkeer van de TBS-kliniek naar de samenleving zo ingewikkeld.
In de kliniek mochten we Sander niet interviewen. Daarom hield hij voor de aflevering Lief Dagboek (#22) een dagboek bij. Een jaar later is hij dichter bij de vrijheid en mogen we hem spreken. Over de moeizame pogingen weer deel te worden van de maatschappij en de worsteling om zichzelf te accepteren en echt contact te vinden buiten de inrichting.
Een verhaal gemaakt door Tjitske Mussche en Esma Linnemann.
Extra aktes
Op verzoek van jullie, de luisteraars, hebben we contact gezocht met vele anderen die indruk maakten in eerdere uitzendingen van Plots, om te kijken wat er sindsdien in hun levens was gebeurd. Het leidde tot bijzondere telefoongesprekken met drie vrouwen die zich toevalligerwijs allemaal in het buitenland bevinden.
Research: Bente Hamel, Katinka Baehr en Esma Linnemann.
Interview en montage: Jair Stein.
AKTE 4: Bericht uit de woestijn
Het lijkt een onwaarschijnlijke combinatie: Marian, oud-lerares uit Rotterdam die kamelentochten organiseert in Marokko en Achmed, een traditionele nomade met een vrouw en zes kinderen. Ondanks het feit dat hij al een gezin heeft, krijgen Marian en Achmed een liefdesrelatie. In de aflevering De Baas (# 25) vertelde Marian over haar pogingen deze menage à trois te managen. Anderhalf jaar later bellen we haar op in de woestijn.
AKTE 5: Dromen van Maxima
De familie Omerovic heeft zichzelf telkens opnieuw uitgevonden. Het bestaan dat ze hadden opgebouwd in Bosnië, moesten ze bij de belegering van de stad Sarajevo achter zich laten. Ze kwamen naar Nederland waar ze van nul af aan moesten beginnen, en ze stonden erop om dat op eigen kracht te doen, zonder vluchtelingenstatus of hulp van de overheid. Met hard werk en een inventieve geest slaagden ze er in om hun oude status terug te krijgen. Maar net toen alles goed leek te gaan, kreeg de oudste dochter Ena last van heimwee, en besloot het gezin om terug te keren naar Sarajevo en voor de derde keer opnieuw te beginnen. Toen we de familie voor het laatst spraken voor de aflevering De wonderlijke avonturen van de familie Omerovic (#19), waren ze blij om terug te zijn in het land dat ze beschouwen als ‘hun biologische moeder’. Nu, twee jaar later, bellen we Narcisa en Ena op om te kijken of ze nog altijd gelukkig zijn met hun keuze.
AKTE 6: Kleine aanpassingen
Donya is een geëmancipeerde vrouw die haar mening niet kan verbergen. Een lastige eigenschap, als je in een land leeft waar vrouwen weinig te vertellen hebben en het collectief belangrijker is dan het individu. Zomer 2012 emigreerde Donya van Nederland naar Afghanistan, waar ze geboren is maar al sinds haar vijfde niet meer woont. Ze ging terug om te trouwen met haar neef Omar en leeft met haar schoonfamilie in Kabul. Voor Plots hield Donya een audiodagboek bij van de eerste tijd in Afghanistan, waarin ze met verbazing naar de nieuwe wereld kijkt waarin ze is beland. Ze sprak met liefde over haar nieuwe familie, maar had ook moeite met de krampachtige houding tegen vrouwen in het land, het gebrek aan vrijheid en het feit dat iedereen, zelfs wildvreemde jongetjes op straat, haar zomaar de les konden lezen. Anderhalf jaar later bellen we Donya op.
Een vervolg?
Onze dank gaat uit naar alle mensen die hun ongelofelijke verhalen met ons wilden delen en naar iedereen die er met plezier en enthousiasme naar heeft geluisterd. Deze website is nog tot maart in de lucht. Pluk de verhalen eraf en stuur ze door aan anderen. Dit was hoogstwaarschijnlijk de allerlaatste aflevering van Plots. Maar je weet het nooit. Soms beginnen verhalen pas als ze net afgelopen lijken te zijn…