Aflevering 236: 12 april 1989
Tengevolge van een telfout door Broekema met het draaiboek van de 169ste aflevering loopt de telling van de draaiboeken één achter.
Gasten:
- De heer E. van Veen (telefoon), hoofd voorlichting van Fokker, gast voor de rubriek Nederlands fabrikaat.
- Prof. I.A. Diepenhorst (telefoon), hoogleraar, gast voor de rubriek Diepenhorst.
Met onder meer en onder andere
00:00 Jingle wat is er op de radio gevolgd door de jingle Ronflonflontune. Jacques Plafond hoest, stampt, schreeuwt en ritselt met papier, want daar bestaat Ronflonflon uitsluitend uit volgens Han Lips in zijn stuk in het Parool. Gelukkig weten de luisteraars wel beter. Vandaag is het 1648 oktober 1984, 1139 februari 1986 en op de kop af 1444 april 1985.
01:55 Robert Crumb & His Cheap Suit Serenaders - Singin’ In The Bathtub (’volgens Han Lips van het Parool is dit ook maar gehoest, gestamp, geschreeuw en geritsel’).
04:50 Rita Mitsouko - Singing In The Shower (’wat een gehoest en een gestamp en een geschreeuw en een geritsel allemaal, hè, Han Lips Hoekstra van het Parool?’)
07:40 Jingles Nederlands fabrikaat en wie zullen we nu eens bellen. Jacques Plafond in gesprek met de heer E. van Veen, hoofd voorlichting van Fokker, over de successen van Fokker met de vliegtuigverkoop. Jacques Plafond vindt het niet iets om trots op te zijn, want de forse schulden kunnen er niet door afgelost worden. Dus zo’n geweldige prestatie is het ook niet. Er wordt meer geld uitgegeven, dan het oplevert.
15:05 Randy Crawford - One Day I’ll Fly Away.
17:05 Jingle kloteplaat Emile: The Sisters - Call Me (de plaat heeft last van overproductie)
19:15 Jingle Piscine: Inspecteur Falckenbosch keert zich tegen het elektronisch tolhefsysteem van de minister van Verkeer Neelie Smit-Kroes. ‘Daartegen protest’ namens het hoofdbureau te Vlaardingen, dit keer ook inclusief hoofdinspectrice van der Wel.
23:55 Jingle platenkeuze Falckenbosch: Robert Crumb & His Cheap Suit Serenaders - Hula Girl
26:30 Jingle Wilhelmina Kuttje kort. Wilhelmina Kuttje jr. Jacques Plafond en Jan Vos discussiëren over het verschil tussen ‘wilde’ en ‘wou’ en over het gebruik van de verleden tijd. Verder komt het artikel van Han Lips in het Parool ter sprake, waarin staat dat Ronflonflon eruit gegooid moet worden. Wilhelmina neemt het op voor Jacques: ‘Met zulke verslaggevers is het ook geen wonder dat het bergafwaarts blijft gaan met het eens zo boeiende Parool. Zeg Lips, onze Jacques Plafond heeft meer betekend voor de VPRO en nog steeds, dan joe met joe stomme Paroolharses ooit zal kunnen begrijpen.’
33:15 Jingle nieuwe platen vliegen om mijn oren gevolgd door jingle/lied Nederlands fabrikaat.
36:35 Lia Brown - Who’s The One
38:40 Reboelje - Fjemdeling
40:15 Jingle Diepenhorst: Jacques Plafond in gesprek met prof. dr. I.A. Diepenhorst over de opheffing van de theologische faculteiten. Kan theologie wetenschap zijn? Het is toch geloof? Prof. dr. I.A. Diepenhorst gaat serieus en diep op de vragen in en houdt een prachtig betoog, maar hij moet niet onderbroken worden, anders raakt hij de draad kwijt.
51:00 Jingle waan van de dag gevolgd door de jingle Wilhelmina Kuttje kort. Wilhelmina Kuttje jr. zingt het lied ‘Wallekopse Hei’, dit keer geheel in o.t.t.
53:40 Colofon
53:59 Einde uitzending
Opmerkingen
- Jacques Plafond, Wilhelmina Kuttje en Jan Vos discussiëren over het verschil tussen ‘wilde’ en ‘wou’ en over het gebruik van de verleden tijd:
Jacques Plafond: ‘Ik vermoed dat Wil een grapje wilde maken.
‘Wilhelmina Kuttje jr.: ‘Dat is ook zoiets, hè. Jacques zegt nu ‘wilde’, waar ik ‘wou’ zou zeggen. Wanneer is het nou ‘wou’ en wanneer nou ‘wilde’?’
Jacques Plafond: ‘Nou…’
Jan Vos: ‘Dat is ook sterk.’
Jacques Plafond: ‘Precies, wou is sterk en wilde is zwak.’
Jan Vos: ‘Ik was net nog in de kantine om even een kroket te eten, omdat ik vandaag nog niet had gegeten en toen zie die nieuwe juffrouw daar, overigens een leuk dingetje hoor, die zei om te beginnen toen ze met mijn bestelling kwam aanzetten ‘de kroketten waren voor..’ Ik zeg ‘waren’? Ik moet ze nog opeten. Als joe nou eens begon met ze op tafel te zetten.’
Jacques Plafond: ‘Fijn Jan, hartelijk dank voor dit standpunt.’
Jan Vos: ‘Mijn verhaal is nog niet klaar. Want ze zette dus die kroketten voor m’n neus neer en toen zei ze ‘wilde u er mosterd bij’.’
Wilhelmina Kuttje jr.: ‘Dat is een soort misplaatste deftigheid. ‘Wou joe er nog mosterd bij’, dat vond dat kind zeker te gewoontjes
Jacques Plafond: ‘Wou klinkt in dit geval ook veel minder verledentijderig. Meer van ‘had u er mosterd bij willen hebben’, dat drukt dat ‘wou’ eigenlijk uit, terwijl ‘wilde’…’
Jan Vos: ‘Volgens mij liep ze gewoon vooruit op mosterd na de maaltijd, want anders kan ik het gebruik van de verleden tijd bij het zich voor joe neus afspelende tafereel niet duiden
Jacques Plafond: ‘Ik denk dat de kantinejuffrouw teruggreep naar het moment van bestelling met te zeggen van ‘de kroketten waren voor..’
Jan Vos: ‘Voor mij. Ik moet ze nota bene nog opeten.
Jacques Plafond: ‘Maar voor haar was de kous af met het uitvoeren van joe bestelling. Daar dacht ze nog aan, Jan. Ik denk niet dat het haar een zorg was of joe ze nou zou opeten of dan wel zou laten staan. En hiermede…’
Wilhelmina Kuttje jr.: ‘Maar wat de mosterd betreft hè, ik zou toch eerder gezegd hebben van ‘had joe er soms mosterd bij gewild?’ in plaats van ‘wilde joe’.
Jacques Plafond: ‘Dat zeg ik net.’
Wilhelmina Kuttje jr.: ‘Dus ook niet ‘wou’, zoals joe meende dat beter was.’
Jacques Plafond: ‘Dat heb ik helemaal niet gezegd. Het hele punt met die verledentijdsvorm dat is naast uitdrukking geven aan refereren aan iets dat zich in het verleden heeft afgespeeld, kan dat ook nog iets anders uitdrukken.’
Wilhelmina Kuttje jr.: ‘Like what?’
Beluister Ronflonflon van 12 april 1989:
Podcast: Speel af in een nieuw venster | Download (1.8KB)