Overleven in Nederland: Rauw

Dit is de vijfde documentaire in de reeks van Overleven in Nederland, over kinderen die door de omstandigheden worden gedwongen om hun overlevingskrachten aan te spreken. Rauw is gemaakt door Anneloek Sollart.

dsc01194.jpg  dsc01263.jpg dsc01266.jpg

In een wereld van chips, patat en cola mag Tom alleen wortels, appels en noten eten. Dit komt omdat zijn moeder ervan overtuigd is dat koken van groenten, bakken van pizza of wokken van noedels ongezond is.
Zij zet alleen rauw eten op tafel.

Overleef je dat? Zonder een gewoon boterhammetje, een pannenkoek, af en toe een frietje of een croissantje…  Wat denk jij? Kijk vanmiddag naar Rauw, 16:40 uur op net 3, Z@pp

Hoort bij: Overleven in nederland, Programmas
Eva, webredactie, 26/03/2008

38 reacties

  1. Komt er nog een herhaling van de docu Rauw? Ik zou het namelijk erg graag willen zien!

    Groeten,

    Anne

    Comment door anne — 26/03/2008 @ 14:32

  2. dat is echt kei ongezond man

    Comment door eline — 26/03/2008 @ 17:18

  3. wat een onzin man !!!! weet je hoe slecht dat voor je is

    Comment door eline — 26/03/2008 @ 17:28

  4. Komt er nou een herhaling?
    Gr.lola

    Comment door lola — 26/03/2008 @ 17:36

  5. dit zijn echt mensen met een ziekte. je MOET groenten eten en je MOET vlees eten. Zonder vlees krijg je bepaalde bouwstoffen niet binnen en als je alleen maar rouw eet krijg je ook nog eens teveel vitamines binnen waardoor je ook nog eens eerder ziek wordt. Die moeder is zo ziek, dat ze haar eigen kind vergiftigt. Ik vond dat Hugo Borst gisteren gelijk had bij DWDD, die vrouw moet nodig naar de psychiator, die gaat haar eigen fabels nog geloven!

    Comment door zo raar — 26/03/2008 @ 17:38

  6. Hallo, als er een herhaling komt kondigen wij dat van te voren aan op de site !!!!

    Comment door Daniël - Villa — 26/03/2008 @ 17:39

  7. Dat mens moeten ze rauw aan de leeuwen voeren !!! vegetarier,oke maar deze mevrouw is rijp voor een inrichting !! Familie van Bokito misschien ? met haar nootjes en mango’s ??

    Comment door Sjaak — 26/03/2008 @ 17:49

  8. hoi ik ben de zus mijn eline

    En wat is dat een fakking onzin zeg..!!!!!
    Die vrouw moet echt naar een psychiater.!
    Die heeft echt een waan denk beeld..
    mmaar het is wel interesant ja,,komt er binnenkort nog iets over

    Comment door eline — 26/03/2008 @ 17:50

  9. ik denk (en hoop)dat het word morgen herhald om 16 35 .

    Comment door anna — 26/03/2008 @ 17:52

  10. Gisteravond zag ik de aankondiging van ‘Rauw’ voor vandaag. Helaas kon ik het niet in de t.v. gids traceren. 5 min. voor de uitzending net op tv begon vond ik ‘m via internetsite van de VPRO. Ik heb net gekeken. Ik wist dat het mij zou raken. Dat kan ook niet anders want…het maakt veel herinneringen en emoties in mij los. Ik ben 52 jaar, mijn moeder was pas een pionier!! Ik heb mijn hele leven nog nooit vlees of vis gegeten. In mijn jeugd alleen RAUWKOST!Het was even of ik weer klein ben tijdens de uitzending. Het is net mijn moeder, de moeder van Tom. Ik kan wel janken als ik haar indoctrinaties tegenover Tom in de uitzending zie. Ik word er misselijk van. En natuurlijk wil ze het beste voor haar kind. De vraag is wat het beste is! We leven in een samenleving en Tom is erg alleen. Ik had (en heb) nog 4 zussen en een broer. Wij konden onze ervaringen delen hoe in ‘de andere wereld’op ons gereageerd werd. Wij waren buitenstaanders en ik weet als geen ander wat dat geestelijk met je doet. Gelukkig krijgt Tom van Oma een andere visie te horen waar hij ontvankelijk voor lijkt te zijn. Goed voor het evenwicht, voor de balans. Want moeder is doorgeslagen, extremistisch, fundamentalistisch. Ik kan er een boek over schrijven wat dat met je doet, zo’n moeder. Wat dat doet met de ontwikkeling van een kind.
    Ik ben na de uitzending op zoek gegaan om in kontakt te komen met Anneloek Sollart, de maakster van de documentaire. Ik zou graag in contact met de moeder van Tom komen, om haar de keerzijde te laten zien. De keerzijde van haar Rauwkost medaille! Om het voor Tom wat leefbaarder te maken. Het kan OOK genuanceerder en toch nog gezond. Waarschijnlijk wordt het dan GEZONDER. Een mens is een geheel, lichaam en geest. Er is wederkerige beinvloeding. Als het geestelijk niet goed gaat, uit dat zich vaak in lichamelijke klachten. Ook al eet je je hele leven nog zo ‘gezond’ het houdt ziektes, ook kanker, niet tegen als het evenwicht ontbreekt. Als de geest ziek is of ziek wordt gemaakt!
    Langzamerhand ben ik meer en meer gekookt gaan eten, gewoon om mee te kunnen doen in het sociale leven. Jarenlang heb ik overwogen mijzelf te dwingen vlees te leren eten. Die stap was destijds te groot voor mij, zó geindoctrineerd ben ik over vlees: LIJK
    Sinds er ook in NORMALE restaurants lekkere vegetarische menu’s te krijgen zijn, hoef ik geen vlees van mijzelf meer te leren eten. God zij gedank, het zou waarschijnlijk een onmogelijke opgave aan mijzelf gebleken zijn.
    Wij aten ook rauwe aardappels. De ‘andere’ mensen waren de ‘gekookte’mensen. Ik wil in eerste instantie graag in contact komen met Anneloek. Mogelijk kan zij het contact tussen moeder en mij tot stand laten komen. hartelijke groet van Zamira

    Comment door Zamira Margadant — 26/03/2008 @ 18:03

  11. De moeder van tom maakt haar zoon een plaag voor de maatchappij.
    Ik ben het ook niet eens met een heleboel voedingsstoffen maar als je van een lekkere karbonaat met jus ontzettend kan genieten is dat veel gezonder voor je lichaam dan het rauw moeten eten omdat het verstandig is!Kanker krijg je niet zomaar door alleen vet of potjesgroente.
    Stress en opofferingen wekken ook vaak kanker op!
    We leven met z’n allen in een samenleving volgens bepaalde normen en daar mag je best je keuzes in maken maar dat extreme vind ik ziekelijk!

    Comment door anne-pietje — 26/03/2008 @ 18:09

  12. Ik ben zelf een moeder van 2 jonge kinderen en heb met ingehouden adem deze docu gezien. Onbegrijpelijk dat dit jongetje het overleefd. Hij is nu 11 jaar maar ziet eruit of hij 8 is. Vooral het kerstdiner vond ik heel erg zielig, toekijken hoe zijn eigen neefjes en nichtjes lekkere dingen zaten te eten terwijl hij aan de de rauwe courgettespaghetti zat. Wie gaat de moeder van Tom vertellen dat ze zelf heel best zo’n levensinstelling mag hebben maar dat je je kind NOOIT voeding kunt weigeren die hij nodig heeft voor zijn groei en het verder ontwikkelen van zijn hersenen? Onvoorstelbaar!!!!

    Comment door Jackie — 26/03/2008 @ 18:10

  13. Ik zou ook graag de evt.herhaling willen zien. Ben overdag niet in de gelegenheid te kijken maar ben naar aanleiding van de uitzending dwdd erg nieuwsgierig

    Comment door a.van geelen schulting — 26/03/2008 @ 19:21

  14. wil dit graag nog eens zien, is er een herhaling??

    Comment door wendy — 26/03/2008 @ 19:37

  15. Volgens mij is iedereen erg benieuwd naar de herhaling van “rauw”. Ik zag de aankondiging gister tijdens de wereld draait door. Ik heb met vol overgave naar het interview gekeken.
    Het lijkt mij ook zo ongezond om zo te eten. Iedereen wil toch wel eens een patatje of wat anders heerlijks. Wat als hij straks 16 is en uitgaat, dan zou hij nooit een broodje kabap mogen eten. OH oh oh arm kind.

    Comment door Edwin — 26/03/2008 @ 20:11

  16. Ik vind het erg jammer dat het in DWDD niet duidelijk naar voren kwam dat de aflevering “Rauw” bij “Overleven in Nederland” zou komen. Ik heb daardoor deze aflevering gemist. Veel mensen werken rond deze tijd en ik had het graag opgenomen. Het zou dan wel een kinderdocumentaire zijn maar ik denk dat veel volwassenen het ook zeer interessant. Dit is een gemiste kans om de documentaire bij veel mensen onder de aandacht te brengen. Deze moeder met haar nogal extreme gedachtengang heeft nl. veel reacties losgemaakt.
    Ik hoop op een herhaling of een andere mogelijkheid om deze docu te zien (via b.v. internet).

    Comment door Heidi — 26/03/2008 @ 20:22

  17. hoi, kan deze documontaire (en de andere) niet bij “programma gemist” nog te zien zijn. Dan kan ik ze ’s avonds bekijken.

    Comment door mariel — 26/03/2008 @ 20:31

  18. Nondedju, speel toch eens in op de vraag!!
    Blijkbaar is er behoefte aan een herhaling van deze uitzending (die op een achterlijk tijdstip werd uitgezonden). Plaats de herhaling op jullie site, VPRO!!!!

    Comment door John — 26/03/2008 @ 20:58

  19. HERHALING!!!!
    Ongelofelijk, dit is regelrechte kindermishandeling.

    Comment door Sanne — 26/03/2008 @ 22:49

  20. Waarom staat deze uitzending niet op Uitzending gemist?

    Comment door ankrek — 27/03/2008 @ 10:11

  21. heb DWDD gezien en helaas niet de documentaire; ronduit schokkend allemaal!! jammer dat de doc. niet te zien is op üitzending gemist”; hugo borst had volkomen gelijk alleen had hij wat tactischer mogen zijn vooral omdat tom er ook bijzat……

    Comment door annet — 27/03/2008 @ 11:12

  22. Beste Zamira,
    Pas op voor je projectie. Dat jij je jeugd als moeilijk hebt ervaren zegt niks over anderen. Afwijken van het gemiddelde is voor veel kinderen best moeilijk, maar dat wil niet zeggen dat ze er allemaal slechter van worden of als volwassenen problemen krijgen. En jouw moeder is niet de moeder van Tom.
    Bovendien zijn er genoeg kinderen die juist opleven door het anderszijn en er kracht uitputten (zoals ik).

    Hoe is het overigens met je gezondheid? Ben zwak, ondervoed en veel te klein?

    Comment door femmeke — 27/03/2008 @ 13:57

  23. Ik was gisteren verdrietig na het kijken naar “Rauw”. Ik heb erg met Tom te doen.
    Toen ik zag hoe hij eet, ben ik geschrokken! Wil hij zo eten of moet het van zijn moeder? Ik denk dat zijn moeder bang is om kanker te krijgen of om dood te gaan.
    Zij mag zelf weten wat zij doet, maar Tom wordt in een uitzonderingspositie geplaatst.
    Hij is uiteraard loyaal naar zijn moeder.
    Ik vraag me af wat de vader van Tom erover te zeggen heeft.
    Krijgt Tom wel voldoende voedingsstoffen?
    Mag hij van zijn moeder antibiotica als dat nodig is?
    Ik vond het naar voor Tom dat zijn moeder door Hugo bij DWDD zo aangesproken werd waar hij bij was.

    Comment door Gina — 27/03/2008 @ 15:05

  24. Ik heb een deel (alleen het laatste stuk) van de documantaire gezien. Ook zag ik het interview in de wereld draait door. Ik zou erg graag willen dat de volledige documantaire op internet terug te kijken is.
    Wanneer komt de herhaling?

    Comment door Marie louise — 27/03/2008 @ 17:27

  25. [...] veler verzoek komt de aflevering van Overleven in Nederland over rauw voedsel eten, RAUW, vrijdagochtend 28 maart hier op onze site online te [...]

    Pingback door Villa Achterwerk » RAUW online bekijken — 27/03/2008 @ 17:35

  26. Ik zit in de zelfde klas als Tom maar ik zit in groep 8 en hij in 7!!!
    iedereen zegt wel dat het slecht is en ik zag ook iemand typen dat hij helemaal alleenstaand is maar hij heeft heel veel vrienden en is niet alleenstaand!
    Ook zit ik aan z’n groepje en hij is gewoon het zelfde als de rest alleeen iets kleiner maar heel veel kinderen in onze klas zijn klein!!!(vooral groep zeven)
    hij is ook gewoon heel sportief, en hij kan GEEN ander eten eten dan rauw want dan krijgt hij koorts en dat moet je hebben gezien in de aflevering en hij word misselijk enzo dat is toch ook niet leuk???? of wel soms??? zijn moeder heeft precies hetzelfde probleem die word ook ziek enzo…
    Wat als jullie zo zouden zijn dan is het ook niet leuk en zoals ik al zij Tom is heel aardig en sprotief!!!!!!
    En jullie hebben mij wel gezien met dat grijse vest op de aflevering!!!!
    Dus uiteindelijk is het niet zo erg als jullie dachten en stop dat ook met dat negatieve gedoe!!!
    Xxx lis@ 12 jaar en een klasgenoot van Tom maar dan in groep 8 (IK)

    Comment door lis@ — 27/03/2008 @ 20:43

  27. Ik denk dat deze vrouw heel goed weet waar ze mee bezig is. En ik denk dat het nog geeneens zo slecht is. Ik denk dat veel mensen het als “extremistisch” en “ongezond” beschouwen omdat ze er zelf gewoon niet aan moeten denken zo’n lekker stukje vlees op hun bord te moeten missen en ook omdat ze er niet genoeg over weten dat je ondanks dat je alleen rauw eet, je weldegelijk gezond kan eten. Ik heb er erge bewondering voor hoe deze vrouw dat ze dit is gaan doen voor het welzijn van haar kind. Het lijkt haar zoontje echt te helpen. Wat ik daarintegen niet helemaal begrijp is dat de vrouw het eetpatroon van de gemiddelde nederlander “ongezond” noemt. “Suiker is een van de giftigste stoffen voor het lichaam” zei ze lachend tegen haar kind. Natuurlijk is té veel suiker niet goed, maar in bepaalde maten is het eigenlijk onmisbaar.
    Groeten Janneke

    Comment door Janneke — 27/03/2008 @ 23:53

  28. ik denk dat als je niet gewend bent anders te eten, je inderdaad ziek gaat worden als je het ineens wel gaat eten. Je maag en darmen zijn dit niet gewend…
    Het is onzin als moeder zegt dat hij allergisch is voor die dingen, want dat heeft ze er zelf naar gemaakt.
    Je geeft een kind in Afrika ook geen zak patat, want dan kun je er van uitgaan, dat die ook ziek gaat worden, omdat de ingewanden dat niet gewend zijn

    net als baby’s die net warm leren eten en fruit, die maagjes en darmen moeten ook nog wennen, en dus mogen ze maar iets ervan hebben en langzam opbouwen!!!
    kortom: deze allergische reactie is veroorzaakt door het eenzijdig eten en het niet gewend zijn eraan

    Comment door Mirella — 28/03/2008 @ 08:10

  29. Niet zo gek dat Tom en z’n moeder ziek worden als ze iets gaan eten waar hun lichaam totaal niet op voorbereid is. Het lichaam past zich aan naar de omstandigheden. Bij kortstondige veranderingen zal het protesteren maar als Tom en z’n moeder vanaf nu een omnivorisch dieet nuttigen zal het lichaam zich wederom aanpassen en zullen beide niet meer ziek worden.

    Gezond willen leven is prima, maar dit is overdrijven. In ons land worden de mensen bijna het oudste vergeleken de rest van de wereld. Wat verwacht de moeder van Tom? Dat zij nóg ouder worden? Dat zij eeuwig vrij zullen zijn van ziektes? Dat zij niet door een ongelukje een ‘Westerse ziekte’ op kunnen lopen?

    Het Westerse dieet is bovendien niet het probleem, het is het gebrek aan lichaamsbeweging.

    Comment door Robert — 28/03/2008 @ 11:34

  30. Hallo lieve mensen,

    Fijn, dat er meer wordt gesproken over het levend voedsel principe. Het is voor het beste medicijn geweest, toen ik zo ziek was. Vandaag hoorde ik ook weer een prachtig verhaal van iemand, sinds zij levend voedsel eet, voelt zij zich psychisch en lichamelijk veel beter.
    Levend voedsel regenereert de cellen, dood voedsel degerereert de cellen, waardoor wij uit balans raken en het verouderingsproces versneld wordt.

    mvrgr
    Didy
    http://www.levendvoedsel.nl

    Comment door didy — 29/03/2008 @ 16:23

  31. Wat een onzin didy, we hebben beide reinigend (rauwe koolhydraten) en bouwend (eiwitten, vetten) voedsel nodig. En het laatste is vooral belangrijk voor de groei, waar Tom dus te weinig van krijgt.

    Misschien heeft Tom een gluten of melk allergie, maar met een stuk vlees gebakken in goede vetten is echt niets mis. Er is nog nooit in de gesciedenis een volk geweest dat op een veganistisch dieet gedijt.

    Die vrouw negeert dik 2 miljoen jaren evolutie… pioneers noemt ze dat dan

    Comment door Hayo — 30/03/2008 @ 20:33

  32. Ik heb alleen DWDD gezien en vond de aanval van Hugo zo onwaaaarscheinlijk zielig. Ik ben helemaal geen voedselfreak maar vind het oprecht en waardevol dat een moeder op zoek gaat naar andere wegen om haar kind gezond te houden (hij heeft astma en reageerd sterk op voedsel) dan ze maar vol te pompen met medicatie of ze maar ziek te laten zijn, maar om dat te begrijpen moet je misschien hebben gezien hoe een kind ontzettend ziek kan worden van zo iets als kaas, iemand als Hugo gaat wel heel kortzichtig te werk, wat een trieste aanval. Arme Tom, om zo’n grote oetlul uit te zien varen tegen je moeder…Ik heb bewondereing voor moeder en zoon. Ongeacht of ze het helemaal goed doen, ik vind dat ouders die hun kinderen als baby kunstvoeding geven,naar de mac laten gaan en alleen maar shit laten eten dan ook maar onder toezicht moeten worden gesteld, wat een ongelofelijke bekrompen onzin.Hugo SCHAAM je!

    Comment door Iris — 30/03/2008 @ 20:41

  33. Ook ik heb op uitzending gemist de documentaire “rauw” gekeken. Ik had de aanval van Hugo op DWDD al gezien en vond dat de moeder daar zeer beheerst op reageerde. Wat mij in de documentaire het meest schokt is de wijze waarop zij tegen Tom praat. Het is bijna sekte-achtig! Ze praat zo op Tom in, dat hij er zelf ook van overtuigd raakt dat wat hij doet goed is. Wat ik verder nog kwijt wil is dat mevrouw gelijk heeft als ze zegt dat de holbewoners dit ook deden. Echter, zij vergeet dat die ook niet echt oud werden. Ik begrijp dat zij het beste voor Tom wil, maar of dit werkelijk het beste is???? Tom zou een evenwichtige voeding moeten krijgen waarbij een goede balans is tussen de voedingsstoffen. Natuurlijk kan dat ook zonder vlees. Een uitgebalanceerde voeding met veel rauw voedsel, maar ook de nodige tarwevezels e.d. lijkt mij het beste. Ik probeer mijn kinderen ook gezonde voeding te geven en vind het wel knap dat zij, in deze maatschappij haar principes zo goed blijft volgen. Ik vind het ecther té extreem en denk dat Tom er buiten de lichamelijke schade ook psychisch last van krijgt. Ik wens de moeder veel succes in de pubertijd van Tom en hoop dat ze zelf gaat inzien dat haar ideeën wel erg radicaal zijn.

    Comment door Sandra — 31/03/2008 @ 09:47

  34. Ik vind het heel goed wat de moeder van Tom doet en dat ze hem zo gezond laat eten want zolang je ervoor zorgt dat je heel veel verschillende fruiten en groenten en noten eet zal je ook alle voedingsstoffen binnen krijgen. (Dus niet altijd hetzelfde eten wat vele mensen die gekookt eten wel doen.) Het blijkt zelfs dat mensen die rauw eten - en er zijn meer dan sommige mensen denken - veel meer over voedsel en voedingstoffen weten dan andere mensen. Je kan alle vitamines en mineralen en zo ook in de juiste groenten en fruit vinden je moet alleen weten waar wat inzit. En dit kan je leren! De meeste mensen zijn er gewoon niet geinteresseerd in om zoveel moeite te doen en eten maar wat alle eten zonder er veel over natedenken of dit eigenlijk wel gezond is. Kuddengedraag… Ik vraag me wel af hoe de moeder van Tom het voor elkaar heeft gekregen een kind dat gekookt voedsel gewend is aan rauw food te krijgen, want het moeilijkste bij rauw food is het loslaten van oude gewoontes - en al die smaak zoals pizza, frietjes, brood en anderen zijn we gewoon gewend en het is niet zo makkelijk zo gewontes te stoppen. Over wat die kok zei wil ik niet veel zeggen behalfe: Natuurlijk moet die zo praten anders raakt die toch werkloos!
    Ik ben inmiddels dikke 13 jaar vegetarisch en mis niks! Ik zou geen lijk meer kunnen eten!

    Comment door Anya — 31/03/2008 @ 12:18

  35. Laten we ons maar eerder zorgen maken over kinderen met overgewicht, zij hebben waarscheinlijk veel eerder te korten da Tom, en ze lopen veel meer risico. Die ouders zijn bewezen gevaarlijk bezig met hun kinderen, misschien kan Hugo zich daar beter over opwinden? Deze moeder is zich tenminste bewust van wat haar kind allemaal wel en niet binnen krijgt…

    Comment door Iris — 02/04/2008 @ 15:45

  36. Vraag aan Zamira,
    Heeft u ook geen zuivel of eieren gehad en hoelang? Als dat langer dan 7 jaar is geweest ga ik toch twijfelen,want volgens mijn deskundigheid overleef je dat helemaal niet.
    Tenzij u extra vit B12 in voedingssupplementen hebt gehad. In Frankrijk is een babytje van 8 mndn overleden omdat de borstvoeding van de moeder,die veganistisch rawfooder was niet meer voldoende vitaminen bevatte, bovendien had het kindje tijdens de zwangerschap al geen goede levervoorraad kunnen opbouwen. Roos

    Comment door rmverbraak — 16/04/2008 @ 14:44

  37. Advies aan Françis,
    Laat uw kind zien dat u open staat voor de buitenwereld en neem a.u.b. aan dat de gulden middenweg altijd de beste is. Wij zijn alleseters dus als u alles rauw wil doen en uw kind verdraagt geen zuivel[probeer ns geitenkaas] geef hem dan eens mayonaise van citroen,olijfolie en een geklust ei. Want echt uw kind heeft dierlijke voedingsstoffen nodig.
    Rauw is nog niet zo erg je moet alleen van alles meer eten en sommige dingen zoals aardappels en aubergines zijn rauw giftig. Maar veganistisch is levensgevaarlijk en door gebrek aan vitb12 kom je op een punt waar de schade blijvend is.Overigens al het “levende” voedsel dat wij eten sterft binnen 1 minuut de maagzuur-dood en die enzymenwerken niet meer ,dus voor de vertering heb je echt je eigen enzymen nodig. Een vraag nog denkt u dat voedsel uit de blender nog leeft? Roos

    Comment door roos — 16/04/2008 @ 15:03

  38. Wat een reacties allemaal. Of het nou goed is of niet, mag die moeder dat lekker zelf weten. Mocht ze in de toekomst ooit gelijk krijgen dan gaan jullie toch allemaal lekker op jullie bek.

    Zei niet ooit iemand dat de aarde plat was?

    En ik heb nou ook niet echt vertrouwen in de wetenschap en artsen, want de medicijnen maken me alleen maar zieker ipv beter.

    En rauw is zoals de natuur het bedoelt heeft. Zijn we dat soms allemaal vergeten????????????????

    Comment door Annemiek — 26/05/2009 @ 22:41

Geef een reactie

Alle programma'sNieuwsbriefMailVilla VideoWinkelHelp
Sluiten